Wskazówki - arkusz 3 | ||
Zadanie 1.1Jaką rolę odgrywa heartbeat? Zadanie 1.2Jakie znaczenie ma słowo level? Zadanie 1.3Co oznaczają słowa turn down oraz mute? Zadanie 1.4Jaką rolę odgrywa aplikacja? Co można wywnioskować ze zdania: Every time I’m not certain about a mushroom, I use the app to identify it. Zadanie 1.5Jaka jest parafraza fragmentu zdania: it will identify any song in seconds? Zadanie 2.1Czy w tekście wspomniane są wady czy zalety? Zadanie 2.2Najlepiej wykluczyć nieprawidłowe odpowiedzi. Przeanalizuj też następującą część wypowiedzi: Another thing is, to use a metaphor, she lived in palace with glass walls. Everyone could look in and see every moment of weakness. Zadanie 2.3Odpowiedź zwiera się w zdaniu: After all, the king was quite young i dalszym kontekście wypowiedzi. Zadanie 2.4Wskazówkę znajdziesz w zdaniu: As princess and queen she was always guided by her sense of duty. Zadanie 2.5Chodzi tutaj przede wszystkim o zdanie: She was very lucky to have had support from him for all those years. Zadanie 2.6Upewnij się, że dobrze rozumiesz następujące zdanie It was later reported that the monarch thought of the time she waited before visiting Aberfan as one of the biggest regrets of her reign. Zadanie 3.1Zwróć uwagę na wypowiedź Emmy: I'm really too old now to ask them for any extra money except in an emergency. Zadanie 3.2Jakie powiązanie ma Mia z Kinsale near Cork? Zadanie 3.3Co według Mii wyjątkowo spodoba się Emmie? We’ve got an arts festival in the summer. You’ll love it. Zadanie 3.4Kiedy zostanie podjęta ostateczna decyzja? Zadanie 4.1W akapicie mowa jest o tym, że musisz wybrać trzy najważniejsze rzeczy, którymi się zajmiesz w danym dniu. Zadanie 4.2Akapit traktuje o tym, że warto zwrócić się o pomoc do innych. Zadanie 4.3Akapit mówi o odmawianiu, czyli o konieczności mówienia „nie” w niektórych sytuacjach. Przy czym tytuł Keep saying no oznaczałby odmowę z założenia, a nie tylko w niektórych, uzasadnionych przypadkach. Zadanie 4.4Cały akapit mówi o odkładaniu na później rzeczy, które wydają nam się niemiłym obowiązkiem. Zadanie 5.1O którym miejscu możesz dowiedzieć się, czego możesz się tam nauczyć jako przyszły kandydat? Zadanie 5.2Który tekst może stanowić odpowiedzi na pytanie do tekstu A? Zadanie 5.3Jak nazywa się sekcja w magazynie dla nastolatków, której młodzi ludzie zadają pytania o nurtujące ich rzeczy? Zadanie 5.4Odpowiedź znajdziesz w tekście A. Wróć do niego, jeśli potrzebujesz. Zadanie 5.5Odpowiedź znajdziesz w tekście D. Przejrzyj do jeszcze raz. Zadanie 5.6Odpowiedź znajdziesz w tekście D. Nie bój się wracać do tekstów, zawsze są tam potrzebne informacje. Zadanie 5.7Odpowiedź znajdziesz w tekście B, poszukaj! Zadanie 6.1Odpowiedź znajdziesz w 1 akapicie. Zadanie 6.2Wskazówką jest sformułowanie: These super important fatty elements (…) prevent brain degeneration. Zadanie 6.3Zwróć uwagę na następujące zdanie: Amino acids help create chemical messengers that carry signals in our brain, influencing things such as mood, sleep, attentiveness, and weight. Zadanie 6.4Klucz do znalezienia prawidłowej odpowiedzi znajdziesz w następującym zdaniu: Fruits and vegetables contain antioxidants – substances that prevent oxygen from combining with cells in our body and damaging them. Zadanie 6.5Następujący fragment wskazuje na to, która odpowiedź jest prawidłowa: Despite making up only 2% of our body weight, the human brain uses a great 20% of our energy resources. Carbohydrates are the primary source of this energy; they are changed into glucose, also known as blood sugar. Zadanie 7.1W poprzednim zdaniu mowa jest o tym, że rośliny zapewniają dobry sen. Co dzięki temu mamy w zamian? Zadanie 7.2Kolejne zdanie: Big and leafy plants are best for that zawiera zaimek wskazujący that. Na co on wskazuje? Odnosi się do poprzedniego zdania, tzn. do stwierdzenia, że gleba w doniczkach może mieć pozytywny wpływ. Zadanie 7.3W poprzednim zdaniu mowa jest o zmniejszaniu stresu. W luce powinna więc pojawić się informacja, jak rośliny wpływają na naszą fizjologię. Zadanie 7.4W poprzednim zdaniu mowa jest o pacjentach. Zdanie, które ma pojawić się w luce, również odnosi się do pacjentów szpitalnych. Zadanie 8.1Jakie jest znaczenie zwrotu have something done? Zadanie 8.2Które zdanie wyraża „Myślę o moim nauczycielu”? Zadanie 8.3Przypomnij sobie następstwo czasów w mowie zależnej (reported speech). Jak wyrazić tzw. future in the past? Zadanie 9.1Jakie znaczenie ma can’t w spekulowaniu? Pewność czy niepewność? Zadanie 9.2Jakie jest wyrażenie synonimiczne, że wyraża to samo, co you’d better, czyli radę? Zadanie 9.3Czy zwrot be willing to ma znaczenie pozytywne czy negatywne? Zadanie 9.4II warunek może służyć do doradzania komuś. Jaka jest tego parafraza? Zadanie 10.1Jak powiedzieć „właśnie” po angielsku? Zadanie 10.2Potrzebujesz czasownika, który łączy się z przyimkami over oraz out w podanych kontekstach. Zadanie 10.3Jakie słowo oznacza przestrzeń i łączy się z dining? Zadanie 11.1Wyraź podobną myśl za pomocą czasownika modalnego w odpowiedniej formie. Zadanie 11.2Wyraź podobną myśl we fragmencie wasn’t cheap enough, ale wykorzystując too. Zadanie 11.3Wykorzystaj czasownik frazowy ze słowem look, który oznacza nie móc się doczekać. Zadanie 12Pamiętaj, że musisz odnieść się do każdego podpunktu polecenia w sposób wyczerpujący, tj. musisz rozwinąć informację, podając co najmniej trzy różne szczegóły. Wówczas otrzymasz maksymalną liczbę punktów w kryterium zgodność z poleceniem. Ponadto warto zadbać o bogaty zasób słownictwa odnoszący się do tematyki wypowiedzi, w tym wypadku z różnego zakresu leksykalnego, takiego jak: zdrowie, emocje, podróżowanie – każdy podpunkt sprawdza inną umiejętność lub tematykę. Pamiętaj, że pierwsze zdanie jest już podane i musisz kontynuować rozpoczętą myśl. W kropach 1–3 wykorzystaj czas Past Simple. Zwróć uwagę, że jeśli w poleceniu znajdują się określenia i, oraz, wówczas musisz odpowiedzieć na obie części polecenia. Przydatne słownictwo: drive, passenger, shocked, miserable, broken, twist, bruise, treatment, avoid, similar. |