Matura - arkusze - język angielski

Wskazówki - arkusz 4

Zadanie 1.1

Następujące zdanie wskazuje na stopniową zmianę diety But day after day I liked vegetables more and more.

Zadanie 1.2

Zwróć uwagę na zdania: always looked skinny, I decided to do it in a natural way, it took quite a long time to reach my goal.

Zadanie 1.3

Mówca wspomina na początku either I’d live or I’d die oraz my health was getting so bad that one day I realised I couldn’t run ten meters without fighting for breath.

Zadanie 1.4

Już pierwsze zdanie wskazuje na to, że powodem zainteresowania mówcy zdrową żywnością była chęć rozmowy z dziewczyną na te właśnie tematy: I know it may sound strange but the main reason is that I can have more topics to discuss with my girlfriend.

Zadanie 1.5

Praktyczna strona podejścia mówcy znajduje odzwierciedlenie na przykład w zdaniu No washing up, no mess in the kitchen – and it’s healthy, fresh and in so many flavours and colours.

Zadanie 2.1

Wytypuj odpowiedź wyszukując, które opcje są poprawne.

Zadanie 2.2

Jakie dwa style architektoniczne (oprócz renesansowego) wymienione są w tekście?

Zadanie 2.3

Jaka jest główna myśl całego tekstu?

Zadanie 2.4

W następującym zdaniu znajdziesz informację o typach pożarów: In short, the right fire extinguisher should put out three basic types of a fire – coming from wood and paper, fat and petrol, and electric shortcuts.

Zadanie 2.5

Odpowiedź znajdziesz tutaj: you should make sure it is the right model, specially designed to deal with typical fires that can happen in the kitchen.

Zadanie 2.6

Wskazówka znajduje się w następującym zdaniu: And one last thing: the model you chose shouldn’t be too heavy even for the smallest family members – you never know which one of them could save your kitchen when the time comes!

Zadanie 3.1

Odpowiedź znajdziesz w zdaniu po wprowadzeniu do Mesopotamian Floor.

Zadanie 3.2

Sprawdź znaczenie zwrotu either… or…. Następnie wsłuchaj się w nagranie i uzupełnij brakujące słowa: either the most famous Egyptian (…) or pharaohs, as they were called, or about Egyptian (…). Stanowią one odpowiedź na pytanie.

Zadanie 3.3

Wsłuchaj się w nagranie w miejscu, które następuje po słowach: After that time, you can.

Zadanie 3.4

Zwróć uwagę na zdanie, w którym występują słowa strongly recommend.

Zadanie 4.1

Zwróć uwagę na dwa aspekty przygotowań do potencjalnych dramatycznych zdarzeń, którym trzeba będzie stawić czoła Preppers seem to be wise people, they become almost insane about what they do, people are more and more concerned.

Zadanie 4.2

Zwróć uwagę, że w tym akapicie położony jest nacisk na potencjalne tragiczne wydarzenia, które mogą mieć miejsce. Są one wymienione.

Zadanie 4.3

Kluczem do prawidłowej odpowiedzi mogą być sformułowania: If you cannot trust your country, trust people like you and be prepared oraz be prepared for everything.

Zadanie 4.4

Zwróć uwagę na reakcję rynku na nową potrzebę społeczną.

Zadanie 5.1

Co jest synonimem słowa unusual gift? Jakie emocje się za tym kryją?

Zadanie 5.2

Odpowiedź znajdziesz w jednym z tekstów na samym początku.

Zadanie 5.3

W tekście podane są przyczyny, dla której ludzie pragną odwiedzać mniej znane, spokojniejsze miejsca, sygnalizowane słowami reason czy result.

Zadanie 5.4

Odpowiedź znajdziesz w tekście B. Spójrz na niego jeszcze raz.

Zadanie 5.5

Odpowiedź znajdziesz w tekście A. Jeśli nie masz pewności, przeczytaj go raz jeszcze.

Zadanie 5.6

Odpowiedź znajdziesz w tekście A. Przejrzyj go, na pewno sobie przypomnisz.

Zadanie 5.7

Odpowiedź znajdziesz w tekście D. Nie bój się wracać do tekstów, są tam wszystkie potrzebne informacje.

Zadanie 6.1

Zwróć uwagę na zdanie: William’s hold on the English crown was far from secure, so he decided to build as many fortresses as possible, among them the Tower of London, to show his enemies that it would be foolish to try to take the English throne away from him. Można z niego wyciągnąć wniosek i wskazać na prawidłową odpowiedź.

Kluczowe zdanie to Early in the Middle Ages, English rulers used the Tower as their residence (…).

Zadanie 6.2

Zwróć uwagę na zdanie: The cramped and cold conditions within the medieval stone walls made it uncomfortable for royalty, and as new and more luxurious palaces were constructed elsewhere, the Tower gradually stopped to be the primary home of the monarchy.

Zadanie 6.3

Wskazówkę stanowi następujący fragment: a powerful reminder of England's my-sterious history.

Zadanie 6.4

Złożenie beefeaters należy rozumieć dosłownie pożeracze wołowiny: Historically, Beefeaters were given meat daily.

Zadanie 6.5

Najprościej będzie wyeliminować nietrafione tytuły.

Zadanie 7.1

Jaki unfortunate event może być opisany w luce?

Zadanie 7.2

Najpierw jest wspomniany sam Jacques, a potem po luce together they.

Zadanie 7.3

Jak czuje się ktoś, kto jest w szpitalu po wypadku?

Zadanie 7.4

W kolejnych zdaniach jest wyjaśnione, dlaczego ta historia może stanowić motywację dla innych.

Zadanie 8.1

Następuje potwierdzenie statusu emigranta w USA.

Zadanie 8.2

W trzeciej linijce mamy sformułowanie: I’m just curious. Do którego pytania może ono stanowić odpowiedź?

Zadanie 8.3

Zwróć uwagę na czas. Z jakim czasem łączy się does?

Zadanie 9.1

Należy podkreślić, że sformułowanie for ages można rozumieć dosłownie od wieków, jednak w potocznym języku znaczy od bardzo długiego czasu.

Zadanie 9.2

Jakie znaczenie ma zwrot run out of?

Zadanie 9.3

Zwróć uwagę, jak używamy konstrukcji neither of. Przykłady zdań i tłumaczeń:

I have two brothers. Neither of them enjoys spicy food. – Mam dwóch braci. Żaden z nich nie lubi pikantnych potraw.

I have two options for lunch, but neither of them is very appealing to me. – Mam dwie opcje a’propos lunchu, ale żadna z nich nie jest dla mnie zbyt atrakcyjna.

Warto również sprawdzić, jak używa się konstrukcji none of.

Zadanie 9.4

Sprawdź w słowniku znaczenie ought to. Jaki synonim jest podawany?

Zadanie 10.1

Sprawdź w słowniku, jak po angielsku mówimy „pokazywać palcem”.

Zadanie 10.2

Pytanie pomocnicze: Co nakładasz na twarz, żeby ją zasłonić?

Zadanie 10.3

Pytanie pomocnicze: Co można zrobić ostrym nożem?

Zadanie 11.1

Zdanie celowe: chodzi o to, że zatrzymał się, aby… Są dwie konstrukcje czasownikowe z czasownikiem stopstop to do lub stop doing – którą wybierzesz w tym kontekście?

Zadanie 11.2

Mamy tutaj nazwisko, więc jest to prawdopodobnie autor tego obrazu. Chodzi o użycie strony biernej – obraz został namalowany przez…

Zadanie 11.3

Czynność ta stanowi tło dla nagłego zdarzenia, którym jest deszcz.

Zadanie 12

Pamiętaj, że musisz odnieść się do każdego podpunktu polecenia w sposób wyczerpujący, tj. musisz rozwinąć informację, podając co najmniej trzy różne szczegóły. Wówczas otrzymasz maksymalną liczbę punktów w kryterium zgodność z poleceniem. Ponadto warto zadbać o bogaty zasób słownictwa odnoszący się do tematyki wypowiedzi, w tym wypadku z różnego zakresu leksykalnego, takiego jak życie prywatne, emocje, państwo i społeczeństwo – każdy punkt sprawdzi inną umiejętność lub tematykę. Pamiętaj, że pierwsze zdanie jest już podane i musisz kontynuować rozpoczętą myśl. W trzeciej kropce wykorzystaj czas Past Simple.

« wszystkie materiały do tej książki