Matura - arkusze - język angielski

Wskazówki - arkusz 6

Zadanie 1.1

Zwróć uwagę, że w poleceniu mowa jest o chief motivation, więc w nagraniu Twoją uwagę powinny zwrócić określenia o znaczeniu synonimicznym, np. primarily, mainly, main reason itd.

Zadanie 1.2

Ponieważ w tym zadaniu mowa jest o faktach, odrzuć zdania ze zwrotami, które wyrażają opinię (zastosowanie czasowników modalnych, np. might/may/could o znaczeniu spekulacji, zwrotów wyrażających opinię, np. In my opinion, Personally, As far as I am concerned itd.

Zadanie 1.3

Wsłuchaj się przede wszystkim we fragment rozpoczynający się od słów the last words in your book may say: ”the end”.

Zadanie 1.4

W tym zadaniu chodzi o wyszukiwanie szczegółu, dlatego należy wsłuchać się we fragment mówiący o pricing and royalties.

Zadanie 1.5

Posłuchaj wszystkich strategii, które zostały wspomniane w nagraniu po to, aby wybrać tę, o której autor NIE wspomina.

Zadanie 1.6

Zadanie to wymaga podsumowania całej treści nagrania, nie tylko jego fragmentu.

Zadanie 2.1

Czy rozmówca omawia jedno, czy kilka różnych aktywności?

Zadanie 2.2

Co czuje rozmówca w związku z tym, że wykonuje/wykonywał daną czynność? Zwróć uwagę na czas.

Zadanie 2.3

Co czuje rozmówca w związku z tym, że wykonuje/wykonywał daną czynność? Zwróć uwagę na czas.

Zadanie 2.4

Czy rozmówca mówi o sobie, czy o kimś, kogo zna?

Zadanie 2.5

Czy wykonywana czynność przynosi pozytywny, czy negatywny rezultat? Dla kogo?

Zadanie 3.1

Słowo practical ma tu duże znaczenie. Należy podać więcej niż jeden element.

Zadanie 3.2

Zwróć uwagę, że to zadanie dotyczy dwóch elementów, do czego odnosi się słowo both i że przed luką jest słowo city, a na końcu są cities.

Zadanie 3.3

Zwróć uwagę na cały proces rozpoczynania płatności nową metodą oraz na to, że w luce należy podać dwa elementy, co sygnalizowane jest słowem and.

Zadanie 3.4

Przed luką znajduję się przedimek an, co sugeruje, że mowa tu o słowie w liczbie pojedynczej, zaczynającym się od samogłoski.

Zadanie 4.1

Co jest powiązane ze słowem dark?

Zadanie 4.2

Znajdź powiązanie w tekście ze słowem „non-stop”.

Zadanie 4.3

Poszukaj informacji o miejscu, które kiedyś było wykorzystywane w innym celu.

Zadanie 4.4

Gdzie wspomniane jest o różnych materiałach wykorzystanych do budowy tego miejsca?

Zadanie 4.5

Miejsce odnosi się do historii i przeszłości.

Zadanie 5.1

Po tej luce zmienia się nastawienie bohaterki.

Zadanie 5.2

Zwróć uwagę na fragment przed luką: They had done the opposite.

Zadanie 5.3

Cały fragment dotyczy czasu przeszłego.

Zadanie 5.4

Co było punktem zwrotnym, od którego Emma zaczęła szukać nowych perspektyw?

Zadanie 5.5

Do czego odnosi się słowo it po luce?

Zadanie 6.1

Prześledź cały proces przetwarzani informacji – od imienia do filmu.

Zadanie 6.2

Czego w rzeczywistości nie rozumie bohater?

Zadanie 6.3

Dlaczego autor zautomatyzował swoje reakcje dotyczące odpowiedzi na zdania niebędące pytaniami?

Zadanie 6.4

Należy odrzucić wszystkie zdania zgodne z prawdą o bohaterze.

Zadanie 6.5

Former odnosi się do autyzmu.

Zadanie 6.6

Na czym polega pojęcie „błędnego koła”?

Zadanie 6.7

Zwróć uwagę, że przed luką jest słowo both, a po luce przyimek on.

Zadanie 6.8

Należy podsumować cały akapit, a nie tylko jego część.

Zadanie 7.1

Do kogo odnoszą się prawa człowieka?

Zadanie 7.2

Jakiego czasownika używamy, wyliczając przykłady?

Zadanie 7.3

Jakie słowo utworzy kolokację (łatwo łączliwy związek frazeologiczny) ze słowem concern?

Zadanie 7.4

Słowo wyrażające kontrast.

Zadanie 7.5

Na czym polegają killings?

Zadanie 7.6

Czasownik frazowy, który jest synonimem czasownika cause.

Zadanie 8.1

Zwróć uwagę na strukturę zdania i dopasuj ją do formy czasownika.

Zadanie 8.2

Dopasuj odpowiedni zaimek zwrotny.

Zadanie 8.3

Jaką część mowy używamy do określenia rzeczownika?

Zadanie 8.4

Na czym lub na kim był przeprowadzony eksperyment?

Zadanie 9.1

To zadanie sprawdza znajomość formy czasownika, którą tłumaczymy jako: „sądzi się, że”.

Zadanie 9.2

Zwróć uwagę na czas: teraźniejszość czy przeszłość?

Zadanie 9.3

Jaka jest forma strony biernej od let?

Zadanie 9.4

Zwróć uwagę na to, która czynność była pierwsza.

Zadanie 10

To zadanie wymaga znajomości zasad pisania rozprawki wyrażającej opinię na dany temat. Opinia autora powinna zostać wyraźnie zaznaczona już na samym początku, zatem we wstępie zasygnalizuj, pod jakim kątem będziesz omawiać dany temat (mamy dwa aspekty tematu do rozwinięcia, które powinny zostać rozwinięte w części środkowej).

Prawidłowa struktura rozprawki opiniującej powinna wyglądać następująco:

1 akapit → wstęp (tu powinno pojawić się wprowadzenie do tematu oraz TEZA – dobrze napisana teza zawiera temat rozprawki i konkretną OPINIĘ na dany temat – czy jesteś ZA, czy PRZECIW stwierdzeniu zawartemu w poleceniu)

2 akapit → rozwinięcie aspektu A (w tym wypadku: względy finansowo-czasowo – podanie dwóch argumentów z rozwinięciem, tj. podaniem związku przyczynowo-skutkowego, czyli argumentu, który ma wpływ na kolejny czynnik)

3 akapit → rozwinięcie aspektu B (w tym przypadku: rozwój osobisty ucznia – podanie przynajmniej dwóch argumentów z rozwinięciem, tj. podaniem związku przyczynowo-skutkowego – czyli zależności między przyczyną a skutkiem)

4 akapit → zakończenie (w tym akapicie powtarzamy naszą opinię na temat – uwaga: nie możemy jej zmienić! – i podsumowujemy nasze argumenty przedstawione w rozwinięciu)

« wszystkie materiały do tej książki