Wskazówki - arkusz 6 | ||
Zadanie 1.1Zwróć uwagę, że w poleceniu mowa jest o chief motivation, więc w nagraniu Twoją uwagę powinny zwrócić określenia o znaczeniu synonimicznym, np. primarily, mainly, main reason itd. Zadanie 1.2Ponieważ w tym zadaniu mowa jest o faktach, odrzuć zdania ze zwrotami, które wyrażają opinię (zastosowanie czasowników modalnych, np. might/may/could o znaczeniu spekulacji, zwrotów wyrażających opinię, np. In my opinion, Personally, As far as I am concerned itd. Zadanie 1.3Wsłuchaj się przede wszystkim we fragment rozpoczynający się od słów the last words in your book may say: ”the end”. Zadanie 1.4W tym zadaniu chodzi o wyszukiwanie szczegółu, dlatego należy wsłuchać się we fragment mówiący o pricing and royalties. Zadanie 1.5Posłuchaj wszystkich strategii, które zostały wspomniane w nagraniu po to, aby wybrać tę, o której autor NIE wspomina. Zadanie 1.6Zadanie to wymaga podsumowania całej treści nagrania, nie tylko jego fragmentu. Zadanie 2.1Czy rozmówca omawia jedno, czy kilka różnych aktywności? Zadanie 2.2Co czuje rozmówca w związku z tym, że wykonuje/wykonywał daną czynność? Zwróć uwagę na czas. Zadanie 2.3Co czuje rozmówca w związku z tym, że wykonuje/wykonywał daną czynność? Zwróć uwagę na czas. Zadanie 2.4Czy rozmówca mówi o sobie, czy o kimś, kogo zna? Zadanie 2.5Czy wykonywana czynność przynosi pozytywny, czy negatywny rezultat? Dla kogo? Zadanie 3.1Słowo practical ma tu duże znaczenie. Należy podać więcej niż jeden element. Zadanie 3.2Zwróć uwagę, że to zadanie dotyczy dwóch elementów, do czego odnosi się słowo both i że przed luką jest słowo city, a na końcu są cities. Zadanie 3.3Zwróć uwagę na cały proces rozpoczynania płatności nową metodą oraz na to, że w luce należy podać dwa elementy, co sygnalizowane jest słowem and. Zadanie 3.4Przed luką znajduję się przedimek an, co sugeruje, że mowa tu o słowie w liczbie pojedynczej, zaczynającym się od samogłoski. Zadanie 4.1Co jest powiązane ze słowem dark? Zadanie 4.2Znajdź powiązanie w tekście ze słowem „non-stop”. Zadanie 4.3Poszukaj informacji o miejscu, które kiedyś było wykorzystywane w innym celu. Zadanie 4.4Gdzie wspomniane jest o różnych materiałach wykorzystanych do budowy tego miejsca? Zadanie 4.5Miejsce odnosi się do historii i przeszłości. Zadanie 5.1Po tej luce zmienia się nastawienie bohaterki. Zadanie 5.2Zwróć uwagę na fragment przed luką: They had done the opposite. Zadanie 5.3Cały fragment dotyczy czasu przeszłego. Zadanie 5.4Co było punktem zwrotnym, od którego Emma zaczęła szukać nowych perspektyw? Zadanie 5.5Do czego odnosi się słowo it po luce? Zadanie 6.1Prześledź cały proces przetwarzani informacji – od imienia do filmu. Zadanie 6.2Czego w rzeczywistości nie rozumie bohater? Zadanie 6.3Dlaczego autor zautomatyzował swoje reakcje dotyczące odpowiedzi na zdania niebędące pytaniami? Zadanie 6.4Należy odrzucić wszystkie zdania zgodne z prawdą o bohaterze. Zadanie 6.5Former odnosi się do autyzmu. Zadanie 6.6Na czym polega pojęcie „błędnego koła”? Zadanie 6.7Zwróć uwagę, że przed luką jest słowo both, a po luce przyimek on. Zadanie 6.8Należy podsumować cały akapit, a nie tylko jego część. Zadanie 7.1Do kogo odnoszą się prawa człowieka? Zadanie 7.2Jakiego czasownika używamy, wyliczając przykłady? Zadanie 7.3Jakie słowo utworzy kolokację (łatwo łączliwy związek frazeologiczny) ze słowem concern? Zadanie 7.4Słowo wyrażające kontrast. Zadanie 7.5Na czym polegają killings? Zadanie 7.6Czasownik frazowy, który jest synonimem czasownika cause. Zadanie 8.1Zwróć uwagę na strukturę zdania i dopasuj ją do formy czasownika. Zadanie 8.2Dopasuj odpowiedni zaimek zwrotny. Zadanie 8.3Jaką część mowy używamy do określenia rzeczownika? Zadanie 8.4Na czym lub na kim był przeprowadzony eksperyment? Zadanie 9.1To zadanie sprawdza znajomość formy czasownika, którą tłumaczymy jako: „sądzi się, że”. Zadanie 9.2Zwróć uwagę na czas: teraźniejszość czy przeszłość? Zadanie 9.3Jaka jest forma strony biernej od let? Zadanie 9.4Zwróć uwagę na to, która czynność była pierwsza. Zadanie 10To zadanie wymaga znajomości zasad pisania rozprawki wyrażającej opinię na dany temat. Opinia autora powinna zostać wyraźnie zaznaczona już na samym początku, zatem we wstępie zasygnalizuj, pod jakim kątem będziesz omawiać dany temat (mamy dwa aspekty tematu do rozwinięcia, które powinny zostać rozwinięte w części środkowej). Prawidłowa struktura rozprawki opiniującej powinna wyglądać następująco: 1 akapit → wstęp (tu powinno pojawić się wprowadzenie do tematu oraz TEZA – dobrze napisana teza zawiera temat rozprawki i konkretną OPINIĘ na dany temat – czy jesteś ZA, czy PRZECIW stwierdzeniu zawartemu w poleceniu) 2 akapit → rozwinięcie aspektu A (w tym wypadku: względy finansowo-czasowo – podanie dwóch argumentów z rozwinięciem, tj. podaniem związku przyczynowo-skutkowego, czyli argumentu, który ma wpływ na kolejny czynnik) 3 akapit → rozwinięcie aspektu B (w tym przypadku: rozwój osobisty ucznia – podanie przynajmniej dwóch argumentów z rozwinięciem, tj. podaniem związku przyczynowo-skutkowego – czyli zależności między przyczyną a skutkiem) 4 akapit → zakończenie (w tym akapicie powtarzamy naszą opinię na temat – uwaga: nie możemy jej zmienić! – i podsumowujemy nasze argumenty przedstawione w rozwinięciu) |