Wskazówki - arkusz 2 | ||
Zadanie 1Zapisz wyrażenia z licznika i mianownika jako potęgi o podstawie 5. Skorzystaj z własności: Zadanie 2Liczbę logarytmowaną przedstaw jako jedną potęgę o podstawie 10. Skorzystaj z własności: , dla Zauważ, że w zadaniu przedstawiony jest logarytm dziesiętny. Zadanie 3Oznacz jako niewiadomą cenę samochodu przed obniżkami. Zapisz cenę samochodu kolejno po pierwszej i po drugiej obniżce. Zadanie 4Żeby rozwiązać to równanie, trzeba skorzystać z własności, że iloczyn dwóch (lub więcej) czynników jest równy zero, gdy przynajmniej jeden z tych czynników jest równy zero. Pamiętaj, że równanie nie ma rozwiązania w zbiorze liczb rzeczywistych. Zadanie 5Zauważ, że wykres danej funkcji przechodzi przez punkt . Możesz też skorzystać z definicji miejsca zerowego funkcji. Zadanie 6.1Zdanie 1: Narysuj oś symetrii danej paraboli na przedstawionym rysunku. Zauważ, że miejsca zerowe funkcji są symetryczne względem osi . Odczytaj współrzędne wierzchołka paraboli.
Zdanie 2: Skorzystaj z tego, że mamy współrzędne wierzchołka paraboli (postać kanoniczna funkcji kwadratowej) albo z informacji o miejscach zerowych danej funkcji (postać iloczynowa funkcji kwadratowej). Zadanie 6.2Skorzystaj z przedstawionego w zadaniu wykresu funkcji i odczytaj z niego zbiór tych argumentów , dla których wykres znajduje się poniżej osi . Zadanie 6.3Zbiór wartości funkcji odczytaj, korzystając z przedstawionego wykresu funkcji. Zadanie 7Rozwiąż podaną nierówność. Pamiętaj o zmianie zwrotu nierówności przy obustronnym mnożeniu jej przez liczbę ujemną. Zadanie 8Skorzystaj ze wzoru skróconego mnożenia: . Powyższy wzór możesz zapisać w postaci: . Podstaw do niego wartości z tematu zadania. Zadanie 9Zauważ, że współczynniki kierunkowe prostych równoległych są sobie równe. Jeśli prosta przechodzi przez jakiś punkt, to współrzędne tego punktu spełniają równanie tej prostej. Zadanie 10Skorzystaj z definicji miejsca zerowego. Wyznacz miejsce zerowe funkcji i wykonaj odpowiednie podstawienie do wzoru funkcji .
Inny sposób: Możesz wyznaczyć miejsca zerowe obu funkcji i i zapisać odpowiednią równość. Zadanie 11.1Narysuj na przedstawionym układzie współrzędnych prostą o równaniu . Odczytaj argumenty współrzędnych punktów wspólnych danego wykresu i narysowanej prostej. Zadanie 11.2Odczytaj odpowiednie argumenty z wykresu. Pamiętaj, że w tym zadaniu dziedzinę zawężamy do przedziału domkniętego . Zadanie 12Zdanie 1: Oblicz wartość funkcji dla argumentów np. , . Sprawdź, czy współrzędne otrzymanych punktów należą do przedstawionego wykresu funkcji.
Zdanie 2: Wykres funkcji zbliża się do osi , ale nigdy jej nie przetnie. Zadanie 13Skorzystaj ze wzoru na –ty wyraz ciągu arytmetycznego: . Zadanie 14Skorzystaj z własności ciągu geometrycznego: jeśli – ciąg geometryczny to . Zadanie 15Skorzystaj ze związków między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta:
Inny sposób: Możesz skorzystać z definicji funkcji trygonometrycznych kąta ostrego w trójkącie prostokątnym, narysować trójkąt prostokątny i oznaczyć w nim odpowiednio boki. Pamiętaj, że wartości funkcji trygonometrycznych w rozpatrywanym trójkącie nie zależą od długości jego boków, ale od wielkości kąta . Zadanie 16Oblicz pole danego trójkąta ze wzoru: , o danych bokach i i kącie zawartym między tymi bokami. Brakujący bok oblicz, korzystając z twierdzenia cosinusów. Skorzystaj z otrzymanych wyników do wyboru fałszywego zdania. Zadanie 17Zauważ, że suma miar kątów oznaczonych jako i jest równa – własność o kącie wpisanym w okrąg opartym na półokręgu. Korzystając z tej informacji, możesz odrzucić dwie błędne odpowiedzi. Skorzystaj z własności o kącie wpisanym w okrąg i kącie środkowym, opartych na tym samym łuku. Zadanie 18Skorzystaj ze wzoru na pole trójkąta równobocznego i oblicz długość boku tego trójkąta. Wysokość trójkąta równobocznego możesz obliczyć ze wzoru: Zadanie 19Skorzystaj ze wzoru na długość przekątnej sześcianu oraz ze wzoru na objętość sześcianu , gdzie a to długość boku danego sześcianu. Zadanie 20Skorzystaj z reguły mnożenia. Zauważ, że w zapisie używamy wyłącznie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4. Na pierwszej pozycji (cyfra setek) nie może być cyfra 0. Zwróć uwagę, że cyfry mogą się powtarzać. Zadanie 21Skorzystaj ze wzoru na średnią arytmetyczną i ułóż odpowiednie równanie. Zadanie to możesz też rozwiązać sprawdzając, dla którego z podanych odpowiedzi średnia arytmetyczna wynosi . Zadanie 22Oblicz długość przekątnej – skorzystaj ze wzoru na długość odcinka, gdy dane są współrzędne jego końców. Skorzystaj ze wzoru na długość przekątnej kwadratu o boku długości , czyli: i oblicz . Zadanie 23Oblicz , opuszczając symbol wartości bezwzględnej – skorzystaj z definicji wartości bezwzględnej: Zwróć uwagę na zmianę znaków – w wartości bezwzględnej jest liczba ujemna. Przypomnijmy, że . Nie zapomnij podać dwóch odpowiedzi. Zadanie 24Przypomnijmy, że liczba pierwsza to liczba naturalna większa od 1, która ma dwa różne dzielniki – jedynkę i samą siebie. Uważaj – cyfra 1 nie jest liczbą pierwszą. Sporządź tabelkę przedstawiającą możliwe wyniki dwukrotnego rzutu symetryczną kostką do gry – nie musisz zaznaczać wszystkich zdarzeń elementarnych – zaznacz te, o których jest mowa w poleceniu. Zapisz liczbę wszystkich możliwych wyników tego doświadczenia oraz liczbę zdarzeń elementarnych sprzyjających zdarzeniu, którego prawdopodobieństwo masz policzyć. Skorzystaj z klasycznej definicji prawdopodobieństwa. Zadanie 25.1Zauważ, że jeśli amplituda wzrośnie tysiąckrotnie, to będzie wynosić – podstaw tę wielkość do wzoru podanego w zadaniu. Skorzystaj ze wzoru: dla dowolnych liczb rzeczywistych , oraz i . Zadanie 25.2Zauważ, że . Skorzystaj ze wzoru: dla dowolnych liczb rzeczywistych , oraz i . Zadanie 26Zauważ, że trójkąt jest połową trójkąta równobocznego o kącie równym . Wyznacz miarę kąta . Zadanie 27.1Wyznacz wyraz Oblicz iloraz i zauważ, że jest on stałą liczbą. Zadanie 27.2Zauważ, że czwarty wyraz ciągu to , oblicz więc wartość podanego wzoru dla . Zadanie 28.1Zauważ, że długość promienia jest liczbą dodatnią – możesz zatem odrzucić dwie spośród podanych odpowiedzi. Skorzystaj z równania okręgu o środku i promieniu w postaci kanonicznej: . Zadanie 28.2Wyznacz współrzędne środka danego okręgu – skorzystaj z równania okręgu o środku i promieniu w postaci kanonicznej: . Skorzystaj ze wzoru na długość odcinka w układzie współrzędnych: , gdzie oraz . Zadanie 29Sporządź pomocniczy rysunek – zaznacz na nim odpowiednie dane. Wyznacz długość dłuższej podstawy – skorzystaj np. z funkcji trygonometrycznych. Wyznacz długość krótszej przekątnej trapezu – skorzystaj np. z twierdzenia Pitagorasa. Teraz możesz policzyć krótszą podstawę oraz wysokość trapezu. Mając powyższe dane, możesz obliczyć długość dłuższej przekątnej i pole trapezu z zadania. Zadanie 30.1Zauważ, że populacja podwaja swą liczebność co 10 minut, zatem 10 minut traktujemy jako jedną jednostkę czasową. , możesz więc wyznaczyć . Zwróć uwagę, że początkowo populacja liczyła 100 organizmów – otrzymujesz . Wykonaj odpowiednie podstawienia do wzoru. Zadanie 30.2Zauważ, że początkowa objętość to . Zwróć uwagę, że objętość podwaja się co 30 minut, zatem 30 minut traktujemy jako jedną jednostkę czasową. Oblicz, ile naszych jednostek czasowych zmieści się w 12 godzinach. Wykonaj odpowiednie podstawienia do wzoru. Uwaga – wynik należy przedstawić w postaci potęgi liczby 2. Zadanie 31Zwróć uwagę, że podstawa prostopadłościanu jest prostokątem – zapisz kwadrat długości przekątnej tej podstawy, korzystając z twierdzenia Pitagorasa. Trójkąt o bokach jest prostokątny – skorzystaj z twierdzenia Pitagorasa. Zadanie 32Sporządź rysunek przedstawiający przekrój osiowy stożka z zadania – jest to trójkąt prostokątny równoramienny. Zauważ, że podstawa tego trójkąta to , gdzie to długość tworzącej stożka. |