Matura - arkusze - matematyka

Wskazówki - arkusz 2

Zadanie 1

Zapisz wyrażenia z licznika i mianownika jako potęgi o podstawie 5.

Skorzystaj z własności:

a n a m = a n + m

( a n ) m = a n m

a n a m = a n - m

Zadanie 2

Liczbę logarytmowaną przedstaw jako jedną potęgę o podstawie 10.

Skorzystaj z własności:

a n a m = a n + m

( a n ) m = a n m

( a n ) m = a m n , dla a 0

Zauważ, że w zadaniu przedstawiony jest logarytm dziesiętny.

Zadanie 3

Oznacz jako niewiadomą cenę samochodu przed obniżkami.

Zapisz cenę samochodu kolejno po pierwszej i po drugiej obniżce.

Zadanie 4

Żeby rozwiązać to równanie, trzeba skorzystać z własności, że iloczyn dwóch (lub więcej) czynników jest równy zero, gdy przynajmniej jeden z tych czynników jest równy zero.

Pamiętaj, że równanie x 2 + 4 = 0 nie ma rozwiązania w zbiorze liczb rzeczywistych.

Zadanie 5

Zauważ, że wykres danej funkcji przechodzi przez punkt ( - 3 , 0 ) . Możesz też skorzystać z definicji miejsca zerowego funkcji.

Zadanie 6.1

Zdanie 1:

Narysuj oś symetrii danej paraboli na przedstawionym rysunku.

Zauważ, że miejsca zerowe funkcji są symetryczne względem osi OY .

Odczytaj współrzędne wierzchołka paraboli.

 

Zdanie 2:

Skorzystaj z tego, że mamy współrzędne wierzchołka paraboli (postać kanoniczna funkcji kwadratowej) albo z informacji o miejscach zerowych danej funkcji (postać iloczynowa funkcji kwadratowej).

Zadanie 6.2

Skorzystaj z przedstawionego w zadaniu wykresu funkcji f i odczytaj z niego zbiór tych argumentów x , dla których wykres znajduje się poniżej osi OX .

Zadanie 6.3

Zbiór wartości funkcji f odczytaj, korzystając z przedstawionego wykresu funkcji.

Zadanie 7

Rozwiąż podaną nierówność.

Pamiętaj o zmianie zwrotu nierówności przy obustronnym mnożeniu jej przez liczbę ujemną.

Zadanie 8

Skorzystaj ze wzoru skróconego mnożenia: ( a + b ) 2 = a 2 + 2 a b + b 2 .

Powyższy wzór możesz zapisać w postaci: ( a + b ) 2 = a 2 + b 2 + 2 a b . Podstaw do niego wartości z tematu zadania.

Zadanie 9

Zauważ, że współczynniki kierunkowe prostych równoległych są sobie równe.

Jeśli prosta przechodzi przez jakiś punkt, to współrzędne tego punktu spełniają równanie tej prostej.

Zadanie 10

Skorzystaj z definicji miejsca zerowego.

Wyznacz miejsce zerowe funkcji f i wykonaj odpowiednie podstawienie do wzoru funkcji g .

 

Inny sposób:

Możesz wyznaczyć miejsca zerowe obu funkcji f g i zapisać odpowiednią równość.

Zadanie 11.1

Narysuj na przedstawionym układzie współrzędnych prostą o równaniu y = - 2 .

Odczytaj argumenty x współrzędnych punktów wspólnych danego wykresu i narysowanej prostej.

Zadanie 11.2

Odczytaj odpowiednie argumenty x z wykresu.

Pamiętaj, że w tym zadaniu dziedzinę zawężamy do przedziału domkniętego 0 , 3 .

Zadanie 12

Zdanie 1:

Oblicz wartość funkcji dla argumentów np. x = 1 , x = 2 .

Sprawdź, czy współrzędne otrzymanych punktów ( x , y ) należą do przedstawionego wykresu funkcji.

 

Zdanie 2:

Wykres funkcji f zbliża się do osi x , ale nigdy jej nie przetnie.

Zadanie 13

Skorzystaj ze wzoru na  n –ty wyraz ciągu arytmetycznego: a n = a 1 + ( n - 1 ) r .

Zadanie 14

Skorzystaj z własności ciągu geometrycznego:

jeśli ( a , b , c ) – ciąg geometryczny to b 2 = ac .

Zadanie 15

Skorzystaj ze związków między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta:

sin 2 α + cos 2 α = 1

tg α = sin α cos α

 

Inny sposób:

Możesz skorzystać z definicji funkcji trygonometrycznych kąta ostrego w trójkącie prostokątnym, narysować trójkąt prostokątny i oznaczyć w nim odpowiednio boki. Pamiętaj, że wartości funkcji trygonometrycznych w rozpatrywanym trójkącie nie zależą od długości jego boków, ale od wielkości kąta α .

Zadanie 16

Oblicz pole danego trójkąta ze wzoru: P = 1 2 a b sin α , o danych bokach a b i kącie α zawartym między tymi bokami.

Brakujący bok oblicz, korzystając z twierdzenia cosinusów.

Skorzystaj z otrzymanych wyników do wyboru fałszywego zdania.

Zadanie 17

Zauważ, że suma miar kątów oznaczonych jako x y jest równa 90 ° – własność o kącie wpisanym w okrąg opartym na półokręgu. Korzystając z tej informacji, możesz odrzucić dwie błędne odpowiedzi.

Skorzystaj z własności o kącie wpisanym w okrąg i kącie środkowym, opartych na tym samym łuku.

Zadanie 18

Skorzystaj ze wzoru na pole trójkąta równobocznego i oblicz długość a boku tego trójkąta.

Wysokość trójkąta równobocznego możesz obliczyć ze wzoru:

h = a 3 2

Zadanie 19

Skorzystaj ze wzoru na długość przekątnej sześcianu d = a 3 oraz ze wzoru na objętość sześcianu V = a 3 , gdzie a to długość boku danego sześcianu.

Zadanie 20

Skorzystaj z reguły mnożenia.

Zauważ, że w zapisie używamy wyłącznie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4.

Na pierwszej pozycji (cyfra setek) nie może być cyfra 0.

Zwróć uwagę, że cyfry mogą się powtarzać.

Zadanie 21

Skorzystaj ze wzoru na średnią arytmetyczną i ułóż odpowiednie równanie.

Zadanie to możesz też rozwiązać sprawdzając, dla którego x z podanych odpowiedzi średnia arytmetyczna wynosi 5 .

Zadanie 22

Oblicz długość przekątnej AC – skorzystaj ze wzoru na długość odcinka, gdy dane są współrzędne jego końców.

Skorzystaj ze wzoru na długość przekątnej kwadratu o boku długości a , czyli: a 2 i oblicz a .

Zadanie 23

Oblicz x , opuszczając symbol wartości bezwzględnej – skorzystaj z definicji wartości bezwzględnej:

| x | = { - x    dla    x < 0 - x    dla    x 0

Zwróć uwagę na zmianę znaków – w wartości bezwzględnej jest liczba ujemna.

Przypomnijmy, że  2 1 2 = 2 .

Nie zapomnij podać dwóch odpowiedzi.

Zadanie 24

Przypomnijmy, że liczba pierwsza to liczba naturalna większa od 1, która ma dwa różne dzielniki – jedynkę i samą siebie.

Uważaj – cyfra 1 nie jest liczbą pierwszą.

Sporządź tabelkę przedstawiającą możliwe wyniki dwukrotnego rzutu symetryczną kostką do gry – nie musisz zaznaczać wszystkich zdarzeń elementarnych – zaznacz te, o których jest mowa w poleceniu.

Zapisz liczbę wszystkich możliwych wyników tego doświadczenia oraz liczbę zdarzeń elementarnych sprzyjających zdarzeniu, którego prawdopodobieństwo masz policzyć.

Skorzystaj z klasycznej definicji prawdopodobieństwa.

Zadanie 25.1

Zauważ, że jeśli amplituda H wzrośnie tysiąckrotnie, to będzie wynosić 1000 H – podstaw tę wielkość do wzoru podanego w zadaniu.

Skorzystaj ze wzoru:

log a ( x y ) = log a x + log a y

dla dowolnych liczb rzeczywistych x > 0 , y > 0 oraz a > 0 a 0 .

Zadanie 25.2

Zauważ, że  S + 5 = S + log 10 5 .

Skorzystaj ze wzoru:

log a ( x y ) = log a x + log a y

dla dowolnych liczb rzeczywistych x > 0 , y > 0 oraz a > 0 a 0 .

Zadanie 26

Zauważ, że trójkąt ADB jest połową trójkąta równobocznego o kącie ADB równym 60 ° .

Wyznacz miarę kąta α .

Zadanie 27.1

Wyznacz wyraz a n + 1

Oblicz iloraz a n + 1 a 1 i zauważ, że jest on stałą liczbą.

Zadanie 27.2

Zauważ, że czwarty wyraz ciągu to a 4 , oblicz więc wartość podanego wzoru dla n = 4 .

Zadanie 28.1

Zauważ, że długość promienia jest liczbą dodatnią – możesz zatem odrzucić dwie spośród podanych odpowiedzi.

Skorzystaj z równania okręgu o środku S = ( a , b ) i promieniu r > 0 w postaci kanonicznej:

( x - a ) 2 + ( y - b ) 2 = r 2 .

Zadanie 28.2

Wyznacz współrzędne środka danego okręgu – skorzystaj z równania okręgu o środku S = ( a , b ) i promieniu r > 0 w postaci kanonicznej:

( x - a ) 2 + ( y - b ) 2 = r 2 .

Skorzystaj ze wzoru na długość odcinka w układzie współrzędnych: | AB | = ( x B - x A ) 2 + ( y B - y A ) 2 , gdzie A = ( x A , y A ) oraz B = ( x B , y B ) .

Zadanie 29

Sporządź pomocniczy rysunek – zaznacz na nim odpowiednie dane.

Wyznacz długość dłuższej podstawy – skorzystaj np. z funkcji trygonometrycznych.

Wyznacz długość krótszej przekątnej trapezu – skorzystaj np. z twierdzenia Pitagorasa.

Teraz możesz policzyć krótszą podstawę oraz wysokość trapezu.

Mając powyższe dane, możesz obliczyć długość dłuższej przekątnej i pole trapezu z zadania.

Zadanie 30.1

Zauważ, że populacja podwaja swą liczebność co 10 minut, zatem 10 minut traktujemy jako jedną jednostkę czasową. 60  minut  = 6 10  minut  , możesz więc wyznaczyć x .

Zwróć uwagę, że początkowo populacja liczyła 100 organizmów – otrzymujesz k .

Wykonaj odpowiednie podstawienia do wzoru.

Zadanie 30.2

Zauważ, że początkowa objętość to k = 4 cm 2 .

Zwróć uwagę, że objętość podwaja się co 30 minut, zatem 30 minut traktujemy jako jedną jednostkę czasową.

Oblicz, ile naszych jednostek czasowych zmieści się w 12 godzinach.

Wykonaj odpowiednie podstawienia do wzoru.

Uwaga – wynik należy przedstawić w postaci potęgi liczby 2.

Zadanie 31

Zwróć uwagę, że podstawa prostopadłościanu jest prostokątem – zapisz kwadrat długości przekątnej tej podstawy, korzystając z twierdzenia Pitagorasa.

Trójkąt o bokach x , c , d jest prostokątny – skorzystaj z twierdzenia Pitagorasa.

Zadanie 32

Sporządź rysunek przedstawiający przekrój osiowy stożka z zadania – jest to trójkąt prostokątny równoramienny.

Zauważ, że podstawa tego trójkąta to l 2 , gdzie l to długość tworzącej stożka.

« wszystkie materiały do tej książki