Matura - arkusze - język polski

Wskazówki - arkusz 3

Zadanie 1

Argumenty na poparcie tezy A znajdziesz w tekście 2., akapit trzeci (a także – pośrednio – czwarty).

Argumenty na poparcie tezy B znajdziesz w tekście 1., akapit pierwszy, drugi i czwarty.

Zadanie 2

Odpowiedzi (rozstrzygnięcia i uzasadnienia) do tego zadania należy szukać w akapicie pierwszym tekstu 1.akapicie drugim tekstu 2.

Zadanie 3

Przypomnij sobie, jaki styl wyróżnia się m.in. powoływaniem się na autorytety lub badania naukowe poprzez przytoczenie cytatów? W jakim stylu mogą się pojawić sformułowania lub oznaczenia takie jak: Moc zainstalowana w tym segmencie wzrosła o 94 GW; emisja 1,2 miliarda ton CO2 rocznie; 837 GW mocy.

Zadanie 4

Zwróć uwagę na dosłowny sposób wykorzystania związku frazeologicznego „walka z wiatrakami” i odnieś go do myśli przewodniej całego tekstu 2. (która wyraźnie wybrzmiewa w końcówce drugiego akapitu).

Zadanie 5

Wróć jeszcze raz do tekstów i przeczytaj je konkretnie pod kątem zagadnienia ujętego w temacie, czyli: Wpływ elektrowni wiatrowych na środowisko. Następnie krótko przedstaw podobieństwa i różnicę w stanowiskach obojgu autorów.

W tym zadaniu nie chodzi o szczegółowe omówienie (ograniczona liczba słów), ale o uogólnienie. Z obu tekstów wyselekcjonuj zatem kluczowe informacje na podany temat.

Nasza rada: stwórz notatkę najpierw w brudnopisie (na końcu arkusza). Możesz to zrobić w formie tabeli, wypisując po lewej i prawej stronie stanowiska obojga autorów. Następnie porównaj je i znajdź, które poglądy są wspólne dla obu tekstów. Przepisując notatkę na czysto, sprawdź poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną, aby przez przeoczenie czy niedbałość nie stracić cennych punktów. W przypadku niezmieszczenia się w limicie wyrazów (60–90 słów) będziesz miał/miała też możliwość przeredagowania/skorygowania notatki.

Możesz skorzystać z następującego schematu tworzenia notatki:

  • określ tematykę tekstu pod katem tematu: Wpływ elektrowni wiatrowych na środowisko
  • przedstaw stanowisko pierwszej autorki
  • przedstaw stanowisko drugiego autora
  • na koniec sformułuj ogólnie, w której kwestii oboje autorzy są zgodni.

Pamiętaj, że słowem jest każdy wyraz, także spójnik, zaimek, przyimek (i, oraz, ale, do, o, dla, na).

Zadanie 6

Aby poprawnie rozwiązać to zadanie, należy w pierwszej kolejności uważnie przeczytać załączone fragmenty tekstów. Niezbędna również będzie wiedza z lektur, dzięki temu łatwo zorientować się, że oba teksty mówią o władzy tyranów i cierpieniach społeczeństwa pod tą władzą. W odpowiedzi należy odwołać się i do fragmentów, i do całości lektury.

Zadanie 7

Aby poprawnie rozwiązać to zadanie, należy rozpoznać motyw literacki obecny w obu tekstach. Jego rozpoznanie nie jest trudne po dokładnej lekturze obu fragmentów. Następnie należy udowodnić występowanie tego motywu w przywołanych tekstach. Oba teksty mówią o twórczości, o wielkiej sławie, o nieśmiertelności twórcy dzięki jego dziełom. Rozpoznając motyw, uczeń może pójść dwojaką drogą – albo wskazać na motyw sławy poetyckiej, albo na motyw nieśmiertelności poety.

Zadanie 8

Już pierwszy wers: „Święta miłości kochanej ojczyzny!” wiele mówi o charakterze i tematyce Hymnu do miłości ojczyzny. Hymn to utwór o podniosłym charakterze, sławiący sprawy wielkiej wagi, najczęściej rozpoczynający się apostrofą oraz wyrażający uczucia i pragnienia zbiorowego podmiotu lirycznego.

Zadanie 9

Przygotowując się matury, koniecznie przyswój sobie pojęcie bardzo popularne w romantyzmie pojęcie mesjanizmu, nawiązujące do niewinnego cierpienia i zmartwychwstania Mesjasza. Przypomnij sobie opisywane w Dziadach cz. III (Scena I, Scena VII Salon warszawski – rozmowy towarzystwa przy drzwiach, historia Cichowskiego) prześladowania i tortury młodych polskich patriotów więzionych w carskich kazamatach (więzieniach) i wywożonych kibitkami na Sybir.

Zadanie 10

Aby poprawnie odpowiedzieć na to pytanie, niezbędna jest znajomość kontekstu historycznego – zarówno dotyczącego historii starożytnej, jak i historii powstania listopadowego, a także znajomość całości utworu Słowackiego i przyczyn, dla których on powstał. Termopile i postawa Leonidasa są w historii europejskiej przykładem niezłomności, poświęcenia i najwyższego patriotyzmu. Stanowią wzór do naśladowania dla wszystkich, których ojczyzna znajduje się w sytuacji zagrożenia.

Zadanie 11

Hasło „ku pokrzepieniu serc” odnosi się do literatury, której celem było m.in. podniesienie na duchu tęskniącego za wolnością i niepodległością narodu polskiego w czasach zaborów. Wiąże się przede wszystkim z Trylogią Henryka Sienkiewicza, w której pisarz na tle trudnych momentów dziejowych ukazuje zalety Polaków. Z jednej strony ukazał wady narodowe (prywata, spory wewnętrzne), a z drugiej – chęć poprawy i wolę naprawienia błędów.

Zadanie 12

Aby poprawnie przyporządkować fragmenty Lalki do podanych odpowiedzi, należy odwołać się do całości dzieła Prusa. Przypomnij sobie, gdzie Wokulski widział nędzę i upadek moralny? Mieszkańcom jakiego miasta/dzielnicy starał się pomóc? Jakie wielkie miasto zrobiło na nim wrażenie i skłoniło do refleksji nad znaczeniem porządku i harmonii oraz analogią między prawami natury a ludzkimi działaniami?

Uwaga: odpowiedź E zawiera błąd rzeczowy. Zaznaczając ją, stracisz punkt.

Zadanie 13

Stańczyk, błazen na dworze króla Zygmunta III Starego i królowej Bony, uchodzi za symbol mądrości. Potrafił z gorzką ironią wytykać wady i głupotę ludzką. Był mędrcem w szatach błazna. Przyjrzyj się postawie i wyrazowi twarzy Stańczyka przedstawionego na obrazie Matejki. Następnie skonfrontuj ją z wrażeniem, jakie Stańczyk zrobił na Dziennikarzu.

Zadanie 14

Aby zdobyć punkt w tym zadaniu, musisz podać co najmniej dwie cechy Nawłoci jako typowego dworku szlacheckiego – jedną z podanego fragmentu, drugą jako dowód znajomości całej powieści. Zwróć uwagę m.in. na traktowanie gości w Nawłoci, stosunki państwo-służba oraz styl życia Wielosławskich. Warto przypomnieć sobie też wskazane w podstawie programowej księgi Pana Tadeusza. Dwór w Soplicowie wyróżniał się gościnnością i otwartością. Mickiewicz opisuje również posiłki, w tym ucztę. Nawłoć Żeromskiego jest wzorowana na Soplicowie. Choć obraz dworu w Przedwiośniu jest parodią Soplicowa, to wiele elementów kultury szlacheckiej, które można było dostrzec w Panu Tadeuszu, wciąż w Nawłoci jest obecnych.

Zadanie 15.1

Aby prawidłowo rozwiązać to zadanie, należy znać zastosowanie paradoksu jako środka poetyckiego, a następnie odczytać jego funkcję w wierszu Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Całość utworu zasadza się na przyrównaniu miłości do powietrza.

Zadanie 15.2

Liryka bezpośrednia to taka, w której uczucia i myśli są wyrażane bezpośrednio, a podmiot liryczny wypowiada się w pierwszej osobie.

Zadanie 16

Aby rozwiązać to zadanie, musisz odwołać się do znajomości całej lektury Inny świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Wybierz przykłady bohaterów, którzy – zmuszeni przez warunki i prawa życia obozowego – złamali podstawowe zasady moralne, sprzeniewierzyli się uczuciu miłości czy poczuciu własnej godności czy ludzkiej solidarnościprzyzwoitości, aby fizycznie przetrwać.

Zadanie 17

Przed maturą koniecznie przypomnij sobie ogólną problematykę lektur obowiązkowych. Na przykład: Miejsce Andrzeja Stasiuka to opowieść o upływie czasu i przemijaniu oraz o Łemkach wysiedlonych z Beskidu Niskiego przez komunistów po II wojnie światowej; Profesor Andrews w Warszawie Olgi Tokarczuk przedstawia rzeczywistość państwa totalitarnego oczyma cudzoziemca zagubionego w Warszawie w pierwszych dniach stanu wojennego; Katedra Jacka Dukaja to opowiadanie science fiction poruszające problem wiary w świecie, w którym człowiek jest w stanie wniknąć w strukturę materii i zdobywać kosmos. Zwróć uwagę, że liczba stwierdzeń jest większa od liczby podanych utworów.

Zadanie 18

Wybierając temat, kieruj się przede wszystkim trafnym doborem i znajomością bohaterów, wątków i motywów z lektur obowiązkowych, z których możesz zaczerpnąć przykłady i argumenty do skonstruowania swojej wypowiedzi pisemnej.

Pamiętaj o prawidłowej kompozycji: we wstępie w sposób ogólny odnieś się do tematu, opisz motyw, jego pochodzenie, w jakim utworze pojawia się po raz pierwszy. Następnie płynnie przejdź do tezy. Sformułuj ją na końcu wstępu, aby była widoczna. Teza powinna być postawiona w taki sposób, aby można było potem dobrać do niej argumenty, przykłady i konteksty. Możesz wskazać, czym kierowałeś się w doborze przykładów, które przedstawisz w rozwinięciu (niekiedy, gdy temat jest zbyt szeroki, a odpowiadające mu wątki można znaleźć w wielu lekturach, należy wybrać jeden aspekt tematu).

Rozwinięcie Twojej pracy będą stanowić akapity zawierające argumenty (uzasadniające, pogłębiające tezę). Po argumencie zawrzyj przykład z lektury. Pamiętaj o spójności. Podczas wprowadzania przykładu podaj tytuł i autora lektury (wykaz lektur obowiązkowych znajdziesz w arkuszu). Następnie omów przykład i zinterpretuj go/skomentuj. Na końcu akapitu możesz zawrzeć pasujący kontekst. Każdy kolejny argument wprowadzaj w nowym akapicie.

W ostatnim akapicie krótko podsumuj swoje rozważania, przypomnij tezę oraz argumenty wraz z wnioskami. W tym miejscu możesz wyrazić swoją subiektywną opinię na dany temat lub przytoczyć ogólną refleksję, która nasunęła Ci się podczas pisania.

Pamiętaj, że możesz przywołać więcej niż jedną lekturę obowiązkową. Książki z listy lektur obowiązkowych to najpewniejszy wybór, ponieważ pod właśnie nie są skonstruowane tematy wypracowań maturalnych.

Uwaga: w liczbę wyrazów wliczają się też spójniki (np. i, oraz, a, ale), zaimki (np. ja, ty, kto) i przyimki (np. o, nad, na).

 

Temat 1.

Wspomnienia dają ukojenie i siłę, ale też doprowadzają do cierpienia i smutku

Wspomnienia łączą się bardzo często ze stratą bliskiej osoby, przemijaniem lub historią swojego życia. Przykłady bohaterów i motywów literackich, które możesz przytoczyć, pisząc wypracowanie na ten temat:

  • mitologiczny Orfeusz, którego wspomnienia ukochanej zmarłej żony Eurydyki zaprowadziły aż do bram Hadesu
  • wspomnienia o życiu na ziemi i konsekwencjach swoich uczynków oraz postaw życiowych duchów dzieci (rodzeństwo Józio i Rózia), pasterki Zosi i Złego Pana (dziedzic wsi) (Dziady cz. II Adama Mickiewicza)
  • wspomnienia krzywd krzyżackich wyrządzonych Litwinom oraz miłości poświęconej dla zemsty i dobra ojczyzny (Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza)
  • wspomnienia o bohaterstwie i poświeceniu dla ojczyzny, które przechowuje sama natura (Gloria victis Elizy Orzeszkowej)
  • wspomnienia o Polsce, które żyją w pamięci Seweryna Baryki i budzą pragnienie powrotu do ojczyzny wraz z synem (Przedwiośnie Stefana Żeromskiego)
  • wspomnienia z getta warszawskiego, które stały się motywacją do ukończenia studiów medycznych i podjęcia walki o każde ludzkie życie (Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall)
  • wspomnienia z pobytu w łagrze w Jarcewie, które stały się kanwą powieści (Inny świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego)

 

Temat 2.

Wielcy ludzie – otoczeni nieśmiertelną chwałą czy przedwcześnie zapomniani?

Przykłady bohaterów i motywów literackich, z których możesz wybrać, pisząc wypracowanie na ten temat:

  • motyw exegi monumentum (przekonanie, że talent poetycki zapewni twórcy wieczną sławę, a tym samym nieśmiertelną pamięć potomnych) w pieśni Horacego, do którego odwołał się m.in. Jan Kochanowski w Pieśni XXIV [Niezwykłym i nie Leda piórem opatrzony]
  • zapłatą za poświęcenie życia za ojczyznę powinna być wdzięczna i trwała pamięć potomnych (Gloria victis Elizy Orzeszkowej, motyw mogiły powstańczej z Nad Niemnem tej samej autorki)
  • „Jeśli zapomnę o nich, Ty, Boże na niebie, Zapomnij o mnie” – cytat z Dziadów cz. III Adama Mickiewicza odnoszący się do polskiej młodzieży prześladowanej przez carat za patriotyzm i wywożonej kibitkami na Sybir
« wszystkie materiały do tej książki